Bojkotta Huset fullt av hundar!!!

Efter att själva tagit hand om en omplaceringshund som haft det svårt och givit honom oändlig trygghet, kärlek och konsekvent behandling, kan jag inget annat än fördöma SVT:s kommande programserie "Huset fullt av hundar".


Nu har det jävlar i mig gått för långt!

Saxat från Sveriges Veterinärförbunds hemsida:


"Sveriges Television (SVT) skickade den 17 december 2010 ut ett pressmeddelande kring sitt nya hundprogram "Huset fullt av hundar". Flera veterinärer och medlemmar i Sveriges Veterinärförbund har reagerat negativt på programkonceptet. Enligt SVT ska sex hundar, som av olika anledningar behöver ett nytt hem, flyttas till en familj för att tillbringa upp till en vecka tillsammans med dem. Under veckan minskar antalet hundar när familjen dag för dag väljer bort en hund.

Veterinärförbundets djurskyddskommitté har diskuterat upplägget och konstaterar att det reducerar hundarna till slit- och slängobjekt, som förflyttas fram och tillbaka utan någon respekt för att de är levande kännande varelser. Hundar med en otrygg bakgrund kan känna mycket kraftig stress när de flyttas till främmande miljöer tillsammans med främmande hundar, enligt den ledande hundpsykologen Anders Hallgren. En sådan djurhantering ger helt felaktiga signaler i ett medium med så stor genomslagskraft som TV, konstaterar veterinärförbundets djurskyddskommitté. Att utsätta djur för onödigt lidande i form av kraftig stress är dessutom ett brott mot djurskyddslagen.

- Som hundägare själv med två omplaceringshundar tycker jag att den planerade djurhanteringen är oacceptabel, säger Ulrika Lagerquist, veterinär och ledamot i djurskyddskommittén.

Veterinärförbundet välkomnar TV-program som handlar om omplacering av oönskade hundar, men tar avstånd från programupplägg som utsätter djuren för förnedring och stress. SVT bör i detta fall tänka om och ändra konceptet så att hundarna inte riskerar att fara illa, anser förbundets djurskyddskommitté."

Jag hoppas vid gud att jag förstått det hela fel och att det inte är så här det kommer att gå till. Om så ändå är fallet, är detta en programidé föga värdig public service.

Kommentarer

  1. Men hur tänker SVT? Inför denna kompletta galenskap kan man bara sänka svansen, visa tänderna och säga: MORR!

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte annat än hålla med. Tyvärr verkar kunskapen om vad omplaceringar behöver vara mycket låg i allmänhet. Det finns ju en hel radda med problem som man vanligtvis stöter på. Något jag vänder mig särskilt emot är SVTs syn på de hundar de har plockat ut som omplaceringar "utan problembeteenden". Jag har mkt svårt att se att en omplacering kan ske helt utan friktion, med tanke på vad det innebär att bara byta familj för en hund. Många hundar återhämtar sig aldrig från den chocken. Tragiskt, och jag önskar att SVT lyssnat på alla som bett dem att skrota programmet.

    SvaraRadera
  3. Hur tänker dom egentligen???

    SvaraRadera
  4. Jag är lika upprörd som du Mira! Vad håller dom på med? Programmet leds väl av Claudia Galli som är utbildad hundcoach, eller nåt i den stilen. Pfst! Den skulle jag INTE vilja gå till. Usch och fy!

    Kan du inte mejla programservice på SVT?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar