Emser är på väg...

Fredagen den 13... Det låter väl som en alldeles ypperlig dag att skaffa sig en ny kamrat. Ett litet djur som ska följa oss under ett antal, hoppeligen många, år framöver.

Hursom helst. Fredagen den 13 är en lyckodag, för idag börjar vårt liv med Emser. Vovvingen med de skära trampdynorna...

Emser kommer att få en alldeles egen blogg. Dels för att han är värd det och dels för att Miras Mirakel annars alldeles kommer att drunkna i hundbilder på längden och tvären.

Och varför döper man då en hund till Emser? Jo, ser ni, det har med färgen på en del tollares nos att göra. Eftersom vi från början inte visste vem av hanvalparna som skulle bli vår, så utgick vi från den skära nosen som hade precis samma färg som de klassiska Emsertabletterna. Valparna föddes som E-kullen, så allas namn skulle börja på E. (Husse föreslog vid något tillfälle Ekman, men det föll inte i god jord...)

Nu fick vi en voffs med svart nos, och tänkte att då kan han väl inte heta Emser. Ända tills vi fick syn på hans små fötter. Skära! 16 emserdynor att tassa omkring på. Emser fick det bli.

Om Emsersalt säger Wikipedia: "Emsersalt är en blandning av koksalt och natriumkarbonat och är ett slemlösande medel. Det har fått sitt namn efter kurorten Ems. Emser är också namnet på en tablettask. Den lanserades 1933. Tabletterna har sedan dess haft samma smak och utseende. Traditionellt lindrar man förkylning genom att lösa upp några tabletter i varm mjölk och dricka."

Mormor rörde alltid ut Emsersalt i varm mjölk och drack när hon var förkyld. Ämne med lenande verkan, således...

Se mina tidigare inlägg om hunden Emser här:

Vappe?

Vappens pappa
Väntans tider

Emser och hans syskon

Välkommen till Emsers blogg!

Kommentarer

  1. Emser en salt vovve,
    Välkommen till bloggosfären Emser!
    Dessutom har din päls samma färg som Emserasken!
    På återseende,
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Det blir mysigt att följa Emsers egen blogg!

    SvaraRadera
  3. Jag har fått ännu en ny favvo-blogg!

    SvaraRadera
  4. em: Ännu är inte karamellen på plats. Jag har rullat undan mattor och bäddat i Tassas gamla korg. Uhu så spännande...

    Mian: Jag hoppas att kunna följa valpens utveckling med många bilder på den här sidan. Välkommen!

    Slottsträdgårdsmästaren: Som jag sa så vill jag att Miras Mirakel ska få behålla sin karaktär. För mycket hund - som det riskerar att bli ett tag framöver - får bloggen att kantra. Därför blir det så här. Kanske slutar med att skaffar en lite följeslagare du också...

    SvaraRadera
  5. Jag har redan smält till en liten pöl! Bara så söt! Ska bli kul att följa. Jag ber att få önska välkommen hem.

    SvaraRadera
  6. Lisette: Hihi... Jag tror att det kommer att bli många små pölar innan den här kvällen är över...

    SvaraRadera
  7. Aaaahhh, vilken liten goding!!!

    Poppan tycker han har en synnerligen vacker färg på pälsen, hälsar hon.

    Välkommen hem Emser! Det ska bli så roligt att få följa din valputveckling :)

    Emsertabletten var mitt favoritgodis när jag var liten, jag som inte gillade vanligt godis. Att det finns något som heter emsersalt hade jag ingen aning om.

    SvaraRadera
  8. Åh, Mira, vad jag är glad för din skull. Känner mig lite delaktig för att ha puffat för beslutet att faktiskt skaffa ny valp ganska snart inpå att den gamle trotjänaren gjort sitt.

    En gång hund, alltid hund. Så är det för de flesta av oss som levt och lever med husdjur.

    Välkommen i kiss- och bajsträsket (vårt är ännu inte över, Dessi skräms av för många bajsare på hennes äng, det blir därför fortfarande ett och annat fortfarande i hörn i badrummet. Inte kul)

    Men bortsett från detta och allt annat som vänder upp och ner på huset - just enjoy!! Underbart med valp och räkna från och med nu alla skratt, fniss och härliga upplevelser i hela familjen som ett fantastiskt tillskott till den livskvalitet ett djur i huset innebär.

    SvaraRadera
  9. Lycka, lycka!
    Det skall bli så trevligt att följa Emsers blogg:)

    SvaraRadera
  10. Jaha... då kommer man väl att hänga här halva dagarna framöver! :-)
    Urtjusigt idolporträtt högst upp till höger. Lite Cary Grant över honom tycker jag. ;-)
    /lille ek

    SvaraRadera
  11. Hihi, Ekman är lite kul, men Emser är nog mer passande ändå. Väntar med spänning på att få se de rosa trampdynorna. Dom skulle jag vilja peta på och kela med.

    Välkommen Emser!

    SvaraRadera
  12. Vi önskar Emser välkommen hem!
    Vad trevligt att du lagt upp en egen blogg till honom. nu kan jag lägga in honom på Fabians o Idas hemsidas bland länkar.
    Ska bli roligt att kunna följa den lilla "godingen".
    Smögenhälsningar från Pappa Fabian, lilla Ida och deras matte.

    SvaraRadera
  13. Mina vänner! Jag svarade på alla era kommentarer i morse, och nu är mina svar bara borta! Jag måste bara hämta mig lite, så återkommer jag!

    SvaraRadera
  14. Christina: Så roligt att ha samma färg på pälsen som moster Poppan! Emsersalt fanns alltid hemma när jag var liten. Inget av oss barn ville ha, vi ville bara ha Doctor Dryels halstabletter, men mormor drack alltid utrört i varm mjölk när hon hade ont i halsen...

    Pouh! Nu svarar jag på kommentarerna en och en. Jag vågar inte riskera att allihopa försvinner igen!!!

    OV: wofflast! Hm!

    SvaraRadera
  15. Monet: Jag har ju med fröjd och en viss bävan följt dina ljuvliga anekdoter om lilla Dessi. Glatts åt hennes krumbukter och lidit med hennes krämpor och veterinärbesök. Allas era voffsar har jag följt med stort intresse: Dessi, Poppan, Gaia, Lelle R, Alice, Frida. Och Lilla Ekens och Anitas sisar (pus)... Jo. Och Felicia och Tindra inte att förglömma! Och faktiskt. Allt detta och era uppmuntrande ord har till slut lett mig fram till beslutet att våga igen... Tack!

    Alla era berättelser och bilder har lett fram till

    SvaraRadera
  16. Kommentarsfunktionen busar med mig!

    SvaraRadera
  17. billan: Att få visa och berätta för er kommer också att ge mig mod och råd! :)

    SvaraRadera
  18. Lilla Eken: Cary Grant! Haha! Tur att han är så liten, annars skulle han drabbas av storhetsvansinne redan...

    SvaraRadera
  19. Kesu: Sir Emser Elliot! Alias Ekman! Kärt barn får många namn. Cary Grant! ;-)

    SvaraRadera
  20. Viveca: Tack för att vi fick hälsa på pappa Fabian och lilla Ida hemma på Smögen. Roligt också att du var på plats när vi hälsade på i Tidaholm senast! Om Emser blir som Fabian är vi mer än lyckliga!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar