Björntjänst



Jag har fortsatt att köpa Emsers leksaker på loppisar. En särdeles snöig lördagseftermiddag för några veckor sedan åkte jag iväg till en närbelägen och rotade bland gosedjuren. Fann en bamse som verkade välgjord och lagom för stor för liten hund att kånka på.



Leksaker avsedda för barn verkar vara betydligt mer välgjorda och robusta än motsvarande hundleksaker som brister för första bästa mjölktand. Bäbisgrejorna har sydda nosar och ögon som SITTER FAST. Och de tömmer inte ur sig sin stoppning stup i minuten.



Emser gillar sin bamse. Han sover med den, släpar på den, juveniljuckar med kraken, tussar, skalperar och snuttar. Kort sagt älskar. Gosen är liksom tymplig. Om man nu ska använda motsatsen till otymplig.

Och att någon liten knodds urvuxna och avlagda gosebamse får leva vidare mellan framtassarna på en liten valp är väl inte det allra värsta scenario man kan tänka sig.

Och ja - jag vet att björntjänst betyder tvärt om - men, äsch - det blev en bra rubrik...

Kommentarer

  1. Det är väl konstigt att hundleksaker inte tål att lekas med - hundar är nog ännu mer hårdtassade än människobarn. Vi hade en dvärgpudel som fick en avlagd störtkruka att leka med - han älskade den fast den var så tung att han gick ned i spagat när han lyfte den. Men den tålde att lekas med!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Haha! En störtkruka! Åh, jag kan se hur den lille knäar under tyngden! Vad gjorde han med den? Gungade i den? :-)

    SvaraRadera
  3. En leksak som håller! Härligt! Vi brukar köpa gosedjur på IKEA och de håller ganska länge. Men halva nöjet med gosedjur är att tömma dem på stoppning hälsar Oskar!
    Besökte trädgårdscaféet härom dagen, det var supertrevligt och de hade den godaste citronmarängpaj jag någonsin ätit. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Minns Racksha vars favoritleksak var ett gammalt skottkörredäck. Stort, tungt och med ett härligt tuggmotstånd. Nyttig nacmuskelträning dessutom. Fast Felicia låter hälsa att det bästa som finns är pipleksaker, trots att hon hunnit bli sju år...

    SvaraRadera
  5. Maria: Jovisst! Halva nöjet. Och hela maginnehållet på natten... :(
    Då kanske vi ses på trädgårdscaféet någon gång i vår...

    Ninna: Jag köpte ett leksaksdäck åt Emser, i riktigt gummi. Det tyckte han var kul ett tag. Han har inte så stort tålamod, slyngeln. Sina pipleksaker har han bitit ihjäl...

    SvaraRadera
  6. Vilken fin björn! Benji har en sköldpadda som är hans favorit, men den börjar närma sig slutet. Vältuggad!

    SvaraRadera
  7. Nej då, det var inte en hund som vilade! Han lyfte upp den och dängde den med all sin kraft i golvet. Undrar vad de i våningen under trodde att vi gjorde.
    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Zanto och Benji: Och hur länge har den paddan fått leva? Emser förbrukar sina leksaker på löpande band...

    em: Hihi! Likt det lilla barnet som trummar på kastruller och lock och tycker om när det låter. Grannarna trodde säkert att ni var en ovanligt vårdslös familj som tappade saker hela tiden...

    SvaraRadera
  9. Tuggleksaker av olika utföranden brukar gå åt i parti och minut med en sådan hund i huset. Labradoren vi hade när jag var barn tuggade på det mesta om man inte passade henne.

    SvaraRadera
  10. Hejsan! Håller verkligen med dig om leksaker som man köper till hundarna.. Dom håller ingenting..
    Bumbi slukar allt med hull och hår, köpte en jättefin pelikan till henne i födelsedagspresent.. Men den var sönder efter knappt en kvart.. Visseligen har djuraffären satt upp en garantilapp: "Vi garanterar att leksakerna håller mellan 10 sek och en evighet!". Det enda som inte gått sönder är Kongs leksaker.. Jag fick en bild av Viveka när Emser var liten på honom och Bumbi. Dom är otroligt lika redan som små.. Hade varit roligt att se honom någongång. =) Hoppas att du hittar lim! Nu ska jag snart ut och trimma syrran, hon ska på utställning med pappa Fabian sista helgen i mars. =)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Linda: Jag har också fått Kongs leksaker rekommenderade, men det är ändå något speciellt med lurviga skaer. Gör inte Kong bara gummigrejor? Det hade varit roligt att se bilden på Bumbi och Emser!

    Var ska utställningen vara?

    SvaraRadera
  12. Jag kan maila över bilden till dig. =) Skicka bara ett mail så jag får din mailadress. Min mail är: Linda@paradistollarn.se

    Utställningen ska vara i Bohus, ligger ca 1 mil utanför Göteborg och 5 mil eller nåt sånt från Trollhättan. Ska ställa både Bumbi och hennes mamma. Fast har inga förhoppningar med hennes mamma, hon har tappat av all päls. Så just nu är skräcken att Bumbi ska fälla av sin päls också. Hon löpte för någon månad sedan och vanligtvis tappar tikarna av all päls efter löpen.. Så jag håller alla tummar jag kan att pälsen får vara kvar! =) Vart någonstans är det ni bor? Tänkte om ni kommer på Tollare i Väst's utställning. Hade varit roligt med en Fabian-träff. =)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar